Met onze Monitor Sociaal Domein bieden wij inzicht in de ontwikkeling binnen het sociaal domein van jouw gemeente.
In het sociaal domein zien wij een grote roep om heldere rapportages en overzichten. Onze klanten hebben veelal de behoefte om te:
- Interpreteren: wat zien wij gebeuren binnen het sociaal domein?
- Duiden: wat vinden wij ervan en wat betekent dat voor eventuele actie/interventie?
- Sturen: waar moet ik op letten en hoe kan ik bijsturen?
Wij ontwikkelen daarom dashboards die ertoe doen: niet het hebben van de cijfers en metertjes staan centraal, maar wel het begrijpen en het kunnen sturen. Ook vinden wij het belangrijk dat onze klanten snel met het dashboard kunnen werken en streven ernaar om de ontwikkeltijd zo kort mogelijk te organiseren (in circa twee maanden).
Op basis van de standaardgegevensset (uit het berichtenverkeer) die gemeenten hebben voor de jeugd en Wmo taken hebben wij een dashboard ontwikkeld met relevante inzichten. Het gaat hierbij om inzichten rondom:
- Financiën: wat geeft de gemeente uit per product?
- Contractmanagement: wat geeft de gemeente uit per leveranciers en wat is zijn declaratiegedrag?
- Clientontwikkelingen zorgvraag: hoe ontwikkelt de zorgvraag van de cliënten. Is er sprake van een combinatie/stapeling van de zorgvraag?
- Clientroutes: welke zorg en ondersteuningsvormen zijn/worden geleverd aan een cliënt en wat is de volgordelijkheid.
Het dashboard kan verder aangevuld worden met informatie uit bijvoorbeeld de participatiewet, de wettelijke verwijzers en/of andere relevante databronnen.