Menu
48847573761 6482e5d5c2 o
Nieuws

Accountability Hack 2019

Op 4 oktober 2019 vond de Accountability Hack plaats in de Tweede Kamer. Significant Insights deed mee aan de Lumpsum Challenge. Ons vierkoppige team van jonge consultants zette daar een mooi product. Nieuwsgierig naar wat deze challenge inhield en naar onze oplossing?

De uitdaging

De casus luidde: “De lumpsumbekostiging houdt in dat schoolbesturen één budget krijgen voor de kosten van materiaal en personeel. De instellingen bepalen zelf hoe ze dit budget besteden onder toezicht van de onderwijsinspectie, met als belangrijkste voorwaarde dat het geld wel aan goed onderwijs wordt besteed. De lumpsumbekostiging biedt flexibiliteit, maar zorgt er ook voor dat de Tweede Kamer de besteding moeilijker kan volgen. Wat voor toepassingen kunnen er met open data gecreëerd worden om de Tweede Kamer te helpen?”

Een interessante casus die ervoor kan zorgen dat het onderwijs volledig transparant verantwoording kan afleggen aan de overheid en de samenleving over de uitgaven in relatie tot de kwaliteit van het onderwijs.

"Onze oplossing was gebaseerd op een combinatie van openbare aanbestedingsdata van TenderNed en schoolinformatie van DUO en uit Vensters" Raphaël Wilson

Onze oplossing

Wij kwamen op het idee om data van DUO, TenderNed en Venster te gebruiken en met elkaar te combineren. Deze data brachten wij vervolgens samen in een interactief dashboard, waarmee eenvoudig op scholen, schoolbesturen of regio’s kan worden gefilterd.

Met het dashboard maakten wij uitgaven met betrekking tot huisvesting, inventaris en apparatuur inzichtelijk. Door de koppeling met TenderNed konden we bovendien zien welke aanbestedingen door besturen in de markt werden en worden gezet. Deze gegevens hebben we tot slot weggezet tegen verschillende schoolspecifieke indicatoren, zoals man-vrouw verhouding en leraar-leerling verhouding. Het lukte helaas niet om de schoolgids-informatie uit Vensters en binnen de tijd te koppelen. Daar hadden wij schoolspecifieke thema's uit willen halen, om daarmee weer verbanden te trekken met andere gegevens uit de dataset.

Het resultaat van ons team is te zien in onderstaand dashboard:

MOOI CONCEPT

Ons team werd uiteindelijk tweede. Wij hebben naar ons mening wel een mooi concept neergezet. We zijn enthousiast en hoopvol over de kansen om met deze data een bijdrage te kunnen leveren aan het thema 'verantwoorden' binnen het onderwijs.

Reageren op dit artikel?

Stuur dan je reactie naar:

Björn Bogers